TORRE PENDENTE ÉS A CSODÁK TERE...

TOSCANAI UTAZÁSUNK ELSŐ ÁLLOMÁSA

2019. július 16. - persica

Az idei év első felében, Olaszország Lazio, Veneto, Giulia és Toscana tartományok és annak híres városaiba utaztunk. Nagyon szeretem Olaszországot gyermekkorom óta, sok helyen nem jártam még, így sok városa felfedezésre vár általunk. És ami késik az majd jön alapon….

A nyarat kétség kívül aktív pihenéssel és kirándulással terveztem tölteni, a szabadságaim keretein belül, így az Iskola végeztével, már repültünk is két teljes hétre a napsütötte Toscanába, nem is akárhová, a meseszép Pisaba! Tervbe volt véve, hogy Viareggio-t, a híres corsoját, Lucca-t, Firenzét, Torre del Lago-t, Vecciano-t és persze Pisa-t is a nyakunkba vesszük, és mindent sikerült is megnéznünk, büszkén mutattam meg a gyermekemnek mindent ami már általam látott és látogatott nevezetességek, városok, meseszép tengerpartok voltak.  

A Ryanair légitársaság Budapest – Pisa közvetlen járata szinte pillanatok alatt a tengerpart közelébe repít. Külön öröm volt számomra, hogy az STA Travelnek köszönhetően minden most is flottúl ment: az utazás, biztosítás.  

Pisa-ban a híres Torre pendente (A pisai dóm mellett álló nevezetes ferde torony, a templom harangtornya, 1173-ban kezdték építeni….. 200 évig épült) most is, mint eddig akárhányszor jártam itt, elkápráztat, aki már járt a ferde torony belsejében és megmászta a 294 márvány lépcsőfokot, annak nem kell mondanom, hogy eszméletlen ferde, Kétségtelen, hogy Pisa legfőbb turisztikai látványossága a torony, de nem az egyetlen. A pisai Dóm-tér, a Campo dei Miracoli, vagyis a Csodák tere egy széles terület a város központjában. A tér négy meghatározó építménye a dóm, a ferdetorony, a keresztelőkápolna és a temető.  

Pisa története, és egyéb érdekességek:   

Pisa megye és az érsekség székhelye, az egyik legrégebbi olasz város. A Tirrén-tengertől 7,5 kilométerre fekszik az Arno folyó két partján, amelyen több hídja is van, például a Ponte di Mezzo, a Ponte alla Fortezza, a Ponte di Solferino, a Ponte di Ferro vagy a vasúti híd.   

Pisa Kr. e. 179-ben lett római gyarmat, kikötője ekkor csak 2 kilométernyire volt a várostól. Miként a többi észak-olaszországi városok, fölváltva a gótok, longobardok, frankok birtokában volt. Önállóságát megszerezvén, gyorsan fölvirágzott, különösen amikor versenytársát, Amalfit a normannok segítségével 1137-ben földúlta. Hosszas küzdelem után végül 1399-ben a Viscontiak birtokába jutott, akik 1405-ben eladták Firenzének. Még egyszer megkísértette Pisa Firenze ellenében függetlenségét kivívni; ebben őt VIII. Károly francia király is támogatta, de elkeseredett küzdelem után 1509-ben kénytelen volt magát újra megadni. Ekkor azután gyorsan hanyatlásnak indult.  

Pisai ferde torony (Torre pendente): A torony építése 200 évig tartott és három szakaszban történt. A fehér márványból készült harangtorony első szintjének építése 1173. augusztus 9-én kezdődött. A szintet klasszikus oszlopfőkkel díszített oszlopok szegélyezik. Az építész személyazonossága mindmáig vitatott. Sok éven át a tervezést Guglielmónak és Pisanónak tulajdonították.  

Dóm (Dom Santa Maria Assunta): A Szűz Máriának szentelt dóm építése 1064-ben kezdődött. Az építész Buscheto volt; őt tekintik a pisai román stílus megteremtőjének. A belső mozaikok erős bizánci hatást tükröznek, míg a boltívek az iszlám művészet hatására utalnak.  

Baptisterium: Ez Olaszországban a legnagyobb keresztelőkápolna: a kerülete 107,25 méter. Ha beszámítjuk a tetején levő Keresztelő Szent János szobrot, akkor néhány centiméterrel meghaladja a ferde torony magasságát. A román stílusú kerek építmény alapkövét 1153 augusztusában tették le. A befejezés a 14. századig váratott magára. A kápolna kupoláján 13. századi aranymozaik található.  

A temető márványfala (Camposanto Monumentale): Azt mondják, hogy a fallal körülvett temető egy hajórakomány szentelt föld köré épült, amelyet a negyedik keresztes hadjárat során Ubaldo de' Lanfranchi püspök hozott a Golgotáról. Maga az épület egy évszázaddal később épült: 1278-ban kezdte el Giovanni di Simone építész. Csak 1464-ben fejezték be.  

További látnivalók: Santa Maria della Spina-templom, San Michele in Borgo-templom, San Paolo a Ripa d'Arno-templom, Santa Caterina-templom, Piazza dei Cavalieri – Cavalieri-tér.    

A Torre pendente életének meghosszabbítása:   

A templomhoz tartozó harangtorony, a Campanile, építéséhez 1173. augusztus 9-én kezdtek hozzá Bonanno Pisano és Guglielmo Tedesco tervei alapján. Miután 1178-ban a torony harmadik emeletét is felhúzták, az épület olyannyira megsüllyedt, hogy a nagy riadalom miatt az építkezést azonnal leállították. Csak jó 100 év múlva, 1272-ben láttak hozzá a további építkezésnek, Giovanni di Simone irányításával. A negyedik emelettől kezdve azonban már eleve kissé megdöntve építették tovább a tornyot, úgy gondolták, így kompenzálhatják az első három szint dőlését. Az utolsó emeletet 1372-ben fejezték be, és ekkor állították fel a harangokat is. Hét harang található benne, a zenei skála minden hangjának külön egy. Azonban – szerencsére - idejekorán rájöttek, ha túl sokáig kongatják a harangokat, akkor fennáll annak a veszélye, hogy egyszerűen ledől az építmény. A legenda szerint Galileo Galilei két különböző tömegű ágyúgolyót dobott le a toronyból, hogy bebizonyítsa, az esési sebesség nem függ a tömegtől.   

Az 58 méter magas, hat emeletes szépség az itáliai román stílus gyöngyszeme. Alapjának külső átmérője 15,484 méter, belső átmérője pedig 7,368 méter. Súlya14700 tonna. Fala az alapnál 4,09 méter vastag, a tetején 2,48 méter.  

Sokáig úgy hitték, hogy talán szándékosan építették ferdére a tornyot, ám a nemrégiben felfedezett dokumentumok arról tanúskodnak, hogy eredetileg egyenesre szánták. A dőlést az okozhatta, hogy a torony alatt minden valószínűség szerint egy olyan kis sziget pereme húzódott, mely az egykori kikötő része lehetett. Az 56 méter magas és 147000 tonnás harangtorony az elmúlt évszázadokban tovább ferdült. 

Bár pontosan nem tudni, hogy milyen fokban dőlhetett meg az építési munkálatok során a torony, az biztos, hogy 1550 és 1817 között mindössze 5 centimétert dőlt tovább.   

A torony dőlését 1839-40-ben próbálták meg először megállítani. Stabilizálni akarták a tornyot, ezért elszivattyúzták alóla a talajvizet. Sajnos csak később derült ki, hogy ez hibás elképzelés volt, hiszen a torony a következő pár évben további 20 centimétert dőlt. 1934-35-ben 3-4 méter mély árkot ástak köré, innen betont injekcióztak a torony alá. Sajnos ez az eljárás sem hozta meg a sikert, mert a dőlés fokozódott. De nem adták fel, és 1959-ben még egyszer megpróbálkoztak ezzel a metódussal. Ekkor 361 fúrólyukba 93 tonna betont öntöttek. Mindez nem segített: a torony gyorsabban dőlt, mint az előző években. A mélybe injekciózott nagytömegű beton ugyanis ránehezedett az építmény alapjaira és lefelé húzta az építményt. 

A campanile 800 esztendeje alatt 5 fokot és 22 percet mozdult el a függőlegestől; a 80-as években a dőlés értéke már meghaladta a 4 métert. Elkerülhetetlenné vált a torony bezárása. Erre 1990. január 7-én került sor.  

Az olasz kormány nemzetközi szakemberekből álló csoportot kért fel a műemlék megmentésére. A tudósoknak nem az épület kiegyenesítése, hanem a dőlés megállítása volt a feladata. Volt olyan javaslat, amely 800 tonna ólommal ellensúlyozta volna a dőlést. Végül földet ástak ki a ferdén álló torony alól, így biztosították, hogy egyenletesebb talajon álljon. 1995-ben, amikor hozzá akartak látni a földfelszín alatti betonozáshoz, a torony váratlanul megmozdult és további egy milliméterrel ferdült napok alatt. Hogy az összedőlést megakadályozzák, 18 acélgyűrűt erősíttek a torony alsó szintjeire, s ezeket vastag acélkötelekkel kötötték ki. Úgy tervezték, hogy a dőlés oldaláról megerősítik az altalajt, majd az ellenkező oldalról kiveszik az iszapos rész egy részét. Az 1999-es munkálatok során harminc tonna földet hordtak el a torony északi oldala alól. Ehhez a munkához John Burland, a londoni Imperial College professzora által kifejlesztett fúrót használták, amely nem rázkódtatta meg az épület alapjait. A laza iszapos talaj, amelyre a torony épült, a föld elhordása következtében lassan engedett és az épület csaknem 44 centimétert egyenesedett.   

A munkálatok 2001 nyarán fejeződtek be, és a torony kapui még ez év decemberében újra megnyíltak az érdeklődők előtt. Jelenleg- biztonsági okokból egyszerre 30-an tartózkodhatnak a harangtoronyban, és a tetejéig 294 lépcsőfok vezet fel. A szakemberek bizakodóak, hiszen a torony 2003 szeptembere óta mozdulatlan. Az elmúlt évtized munkálatainak köszönhetően sikerült legalább 300 évvel meghosszabbítani életét.

Fotó: saját (PR)

Infó: wikipedia

Köszönet az STA TRAVELNEK, mert messze a legjobbak! A Ryanairnak! És köszönet Olaszországnak, hogy van, létezik, él, mert csodálatos minden de minden része!

www.statravel.hu

www.ryanair.com  

A bejegyzés trackback címe:

https://persica.blog.hu/api/trackback/id/tr7214956916

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.