Bartók szerint a nő háromszor

2019. szeptember 06. - persica

2019. szeptember 25-én este mutatta be a Müpában világhírű mezzoszopránunk, Komlósi Ildikó előadásában Bartók Béla zeneművein keresztül a 3 Bartók mű, 3 női portré című előadását, a Nemzeti Filharmonikusok nyitókoncertjének keretein belül.

A Két arckép részben egy eszményi nőt festi le a zeneszerző. Bartók így látta a fiatal Hubay-növendék hegedűslányt, Geyer Stefit, akihez gyengéd érzelmek fűzték. Ám némi levelezgetés után jött a szakítás, így az eredetileg neki szánt gyönyörű dallamú versenyművet Bartók megtagadta, az első tételt átmentette a Két arcképbe, Egy ideális alcímmel. A mű mellé állít a szerző Egy torz címmel egy másik nőt. A szép alaptéma és szarkasztikus változata meghökkentő kontrasztban állnak egymással.

Bartók III. zongoraversenyében a mesebeli erdőben tűnik fel a királykisasszony. Nagybetegen írta ezt a művet Bartók második feleségének, Pásztory Dittának.

Bartók egyik legismertebb műve az első házasságkötése idején komponált Kékszakállú. Példázat ez a titokzatos Férfiről, akinek titkát mindenáron tudni akarja a Nő. A Férfi pedig ki más volna, mint az alkotó maga. Egyszer Bartókot felmérgesítette ez az értelmezés. „És ha én vagyok Judit?” – kérdezte ingerülten. De lehet, hogy ez csak mese.

A bejegyzés trackback címe:

https://persica.blog.hu/api/trackback/id/tr2415045270

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.