Kis hazánkban imádjuk a wellness hétvégét, amikor a monogramos fehér köntösben semmi más dolgunk nincs, csak lesétálni a medencéhez, és egész nap élvezni a meleg vízben a jóleső semmittevést. Ezzel az életérzéssel tarolt a félpanziós wellness-hétvége a Danubius Hotels felmérésében. Bár gyógyvizeink messze földön híresek, mi mégis inkább kikapcsolódásért keressük fel a vizeinket (78%), mint az egészségünk megőrzéséért.
A Danubius Hotels újra megkérdezte a vendégeit a nyaralási és wellnessezési szokásaikról. Az online felmérésben több mint 5000 fő fejtette ki véleményét a hagyományos fürdőbe járástól a gyógyszolgáltatásokon át a fitnesz gurukig.
Az eredmények magukért beszélnek: Idén átlagosan 165 ezer forintot szánunk a szállásra, aminek a kiválasztásánál a legfontosabb szempont a melegvizes medence (73 %) és a nyugalom (58%). A nyaralás alatt a félpanziós ellátás a favorit, lazításnak pedig tökéletes egy jóleső masszázs, ami válaszadók 78%-nak a kedvence. Nem bízunk a privát szállásokban (99%), és az egészségünknél sokkal fontosabb a jóleső semmittevés.
A két legfontosabb szempont: csak melegvíz és nyugalom legyen!
A wellnesst mindenki inkább a téli időszakhoz köti, de a felmérés alapján ez nem lényeges, mivel az emberek zömének (55%) mindegy, mikor wellnessezik. Bár a téli csobbanást kétszer annyian preferálják, mint a nyárit, mégsem az időpont a fontos szempont. A lényeg, hogy lehessen lazulni a meleg vízben (73%), és ebben lehetőleg ne zavarjon minket senki (58%).
Amennyiben jobban boncolgattuk ezt a kérdést, akkor a válaszadók a legfontosabb tényezőnek a fürdőhely kiválasztásánál a melegvizes medencét tartották. Utána nem sokkal a gyógyvizes medence futott be. Elsőre furcsának tűnhet, hogy egy sima meleg vizes medence megelőzte a gyógyvizet, de ha picit belegondolunk, akkor mégsem olyan meglepő. A kisebb gyerekkel érkezők nem tudják a gyógyvizes medencét kihasználni, illetve a melegebb víz egész napos ücsörgésre sem alkalmas. Ha már az ücsörgésnél tartunk: a jacuzzi majdnem olyan közkedvelt, mint az úszómedence. Egy szó, mint száz: minden jöhet, ami ellazít és relaxál.
Wellness jelentése: egy hétvégényi semmittevés
Mi jut az eszünkbe, ha azt halljuk, hogy wellness? Hát persze, hogy pár kellemes nap, amikor végre kipihenhetjük magunkat! A válaszadóink is így voltak ezzel, hiszen magasan vezet a 2-3 napos szállodai ajánlatok népszerűsége (62%). Ráadásul a megkérdezettek több mint fele évente többször is élvezi a wellness hétvégéket. Szeretünk társaságban lazítani. Az idősebbek a párjukkal (70%), a fiatalabbak a családjukkal (80%) érkeznek.
Bár azt gondolnánk, hogy a fiatalabbak a haverokkal, barátokkal szervezik a pihenésüket, ez nincsen így. A barátokkal való közös wellnessezés inkább az idősebb korosztályra jellemző (11%), míg a 35 évnél fiatalabbaknak csak a 3%-a nyilatkozta ezt.
Mézesen, olajosan, svédesen: erre a luxusra költenek a magyarok
Felmérésünkből kiderült, hogy ha már valaki eljutott a wellness szállodába, akkor bizony megenged magának egy jóleső masszázst. A megkérdezettek körében toronymagasan vezet ez a szolgáltatás, 78%-uk erre tette le a voksát. Jóval utána kullog a torna szárazföldi és vízi változata: Aqua fitnesz (47%), gyógytorna (41%), persze ebből is a könnyebbet preferálva.
Kevesen ismerik a súlyfürdőt (14.5%), ami pedig egy remek magyar találmány. A nyújtás hatására lehetővé válik a gerincoszlop porckorongjainak eredeti, egészséges állapotának visszaállítása. A kezelés a magyar reumatológia egyik legnagyobb gyakorlati jelentőséggel bíró felfedezése, mégsem szalad senki gyógyfürdőbe, ha becsípődött a háta.
Béres Alexandra 3-szor népszerűbb, mint Rubint Réka!
A válaszadók körében kutattuk az ismert fitnesz szakemberek népszerűségét, ezek szerint a megkérdezettek körében Béres Alexandra a legnépszerűbb fitneszedző. Nemek szerinti bontásban a hölgyek körében Béres Alexandra, férfiaknál Katus Attila a nyerő.
Életkor szerint a 35 évnél fiatalabbak jobban szeretnének Rubint Réka óráján részt venni (33%), mint Béres Alexandráén (24%), de összesítésben Alexandra óráján 3-szor annyian izzadnának. Természetesen volt lehetőség olyan nevek felsorolására is, akik nem szerepeltek a listában. Így kapott egy-egy szavazatot Schobert Norbi, Péntek Enikő, Szentgyörgyi Rómeó és Pamela Anderson is!
Itt a bizonyíték: a kor bölccsé tesz!
Ha találtunk egy jól bevált szálláshelyet, miért kockáztassunk? Így gondolják a válaszadók is, akiknek több mint fele szeret visszatérni a megkedvelt helyekre. Ez amúgy egy pénztárcakímélő szokás is lehet, hiszen több szállodában várják a törzsvendégeket egyedi ajánlatokkal. A tendencia a korral még meghatározóbb. Az idősebbek 57%-a szívesen választja ugyanazt a szállodát, míg a nők (55%) és a fiatalabbak (67%) szeret új helyeket felfedezni.
Mégsem a hasunk a lényeg?
Nem sajnáljuk a pénzt a wellness hétvégére, de mégis próbáljuk olcsóbban kihozni. Csak reggeli és vacsora: félpanzióra esküszik a megkérdezettek háromnegyede! Pedig sok esetben olcsóbban jönnének ki a vendégek az all inclusive ellátással, mint a városban sétálva egy jobb étterembe betérni.
Kor szerinti bontásban az ellátási kép árnyaltabb. Bár az idősek körében a félpanzió (78%) megingathatatlan, addig a férfiak (17%), a fiatalabbak (17%), és a tehetősebbek (25%) azért kezdik felfedezni az all inclusive ellátás kényelmét.
Meglepő, hogy a válaszadók 75%-a nem külföldön nyaralt múlt évben, hanem belföldön választott szállást. Ugyancsak meglepő, hogy a sportolási lehetőségek minden korosztálynál a legkevésbé fontos szempont, és hogy a nyaralás alatt milyen kevés hangsúlyt kap az egészség megőrzése, vagy a rehabilitáció. Úgy tűnik, hogy a wellness hazánkban összeforrt a jóleső semmittevés hétvégéjével, amibe már nem fér bele az aktív pihenés. Gyógyvizeinket sem aknázunk ki eléggé, a lakosság fele évente 1-2 alkalommal jut el hagyományos fürdőbe, ráadásnak 4 emberből 1 soha. Ha el is jutunk olyan helyre, ahol lehetőségünk van a gyógyító vizeinkben megmártózni, akkor is a kikapcsolódás és pihenés vezérel minket, és nem aknázzuk ki eléggé a természet adta lehetőségeket a gyógyulásunk, egészségünk érdekében. Összegezve járjunk többet gyógyfürdőkbe, mert megtehetjük!
A teljes kutatási anyag a www.danubiushotels.com/hu/magazin/kutatas-2 oldalon található meg.
A kutatást online kérdőíves módszerrel a Danubius Hotels megbízásából a webformance Kft. végezte 5064 résztvevő bevonásával 2018. január és február között.