A második műszak, avagy az otthoni teendők to do listája
2021. július 13. írta: persica

A második műszak, avagy az otthoni teendők to do listája

A nők és a férfiak társadalmi szerepe, a nemi szerepekkel kapcsolatos társadalmi elvárások és igények az évek során hatalmas átalakuláson mentek keresztül. A munkaerőpiacon való helytállás és az ezzel arányaiban ugyanakkora jelentőséggel bíró családi feladatok ellátása sok esetben folyamatos megfelelési kényszert és konfliktusforrást eredményez. Pedig ez lehetne máshogy is.

Ebben nyújt segítséget a Zewa Gondoskodni Együtt Jó! programja.

A gondoskodás már kisgyermekkorban is megfigyelhető, mikor felnőtteket utánozva játszanak el szerepeket, helyzeteket a gyerekek. Ennek a szerepjátéknak a fontossága pont az egyszerűségében rejlik. A hozott viselkedési minták, a családi magatartás motorjainak darabjai ezekben a gyermeki játékokban öltenek formát és rögzülnek. Lényegében tét nélküli, gyakorlati tudást szereznek meg úgy, hogy nem is tudnak róla.

Deliága Éva gyermekpszichológus, a Zewa Gondoskodni együtt jó programjának szakértője is egyetért ezzel.

„A gyerekek elsősorban utánzás és mintakövetés útján tanulnak. Hiába a magyarázat, ha a példa azzal szöges ellentétben áll. Épp ezért szülőként érdemes belegondolni abba, milyen mintát nyújtunk a gyermekünknek a családi, a párkapcsolati, illetve a szülői működésről. A jó hír viszont az, hogy az otthonról hozott, és esetleg már idejét múlt minták átírhatók. A gyermek érdekét az szolgálja, ha megtaláljuk a saját szülői hangunkat, és ezen keresztül adunk neki útravalót a felnőtté váláshoz” – mondja a szakértő.

A Zewa, mint vezető higiéniai márka, 2018-ban célul tűzte ki, hogy párbeszédet indít a családi munkamegosztásról, és a Gondoskodni Együtt Jó! program keretében olyan megoldásokkal segíti a fejlődést, melyek azonkívül, hogy kiegyenlítettebbé teszik az otthoni feladatmegosztást, közelebb hozzák egymáshoz a családtagokat is. A résztvevő gyermekek és családjaik egy feladatszervező táblázat segítségével osztották be a házimunkát, és közben játékos formában fedezték fel az együttes gondoskodás pozitív oldalát.

Az elmúlt három év alatt, több, mint 5000 család töltötte le a feladatszervezőt. Ezekben a családokban lehetőség nyílt, hogy ne csupán átmenetileg módosuljanak az otthoni munkamegosztási szokások, hanem a korábban berögződött sztereotípiákat leküzdve, tartós változást érjenek el. A program hatására az otthoni teendők elvégzése és az ezzel járó elismerés begyűjtése legalább annyira fontos szemponttá válhat a családtagoknak, mint egy munkahelyi vagy iskolai feladat.

„Nagyra értékeljük azokat a családokat, ahol úgy gondolják, hogy a háztartás és az otthoni feladatok elvégzése a férfiak és nők közös ügye, és ezáltal folyamatosan törekednek is a munkamegosztásra. Úgy gondoljuk, hogy ezt a példát követve a gyermekek nagyobb eséllyel teljesedhetnek ki később az élet minden területén” – hangsúlyozta Forgách Réka, a Zewa brand managere.

A Gondoskodni Együtt Jó! kampányban Till Attila, Deliága Éva és Szél Dávid segédkezik, akik amellett, hogy a szakmájukban sikeresek, az otthoni feladatokban is rendszeresen, nemtől függetlenül kiveszik a részüket.

Szél Dávid, pszichológus, az Apapara blog és több könyv írója, aki szintén szakértőként kapcsolódik a Zewa programjához, saját pár- és családterápiás gyakorlata alapján azt vallja, hogy egyszerűbb lenne a családok élete, ha meg tudnánk szabadulni a berögződött szerepelvárásoktól.

„Hiszen a feladatok nemtől függetlenül, egyszerűen csak ott vannak, és nem árt, ha valaki megcsinálja őket. Nálunk nincs szükség folyamatos egyezkedésekre, kérésekre, mert tudjuk, miket kell megcsinálni. Mindig az végzi el az adott feladatot, aki éppen ott van, arra jár, és látja, hogy van tennivaló – meséli a szakember a családjáról. – A szülőség közös ügy, épp ezért érdemes figyelni arra, hogy egyik családtagot se terhelje túl se a munka, se a háztartás.”

Az Essityről:

Az Essity a világ egyik vezető higiéniai és egészségügyi vállalata. Az emberek jólétét azáltal javítjuk, hogy olyan termékeket és megoldásokat kínálunk, amelyek fontos szerepet játszanak a mindennapi életben. Az Essity márkanév az angol „essential” (alapvető) és „necessities” (szükségletek) szavakból ered. Az Essity működési elveit a fenntarthatóság vezérli. Termékeit körülbelül 150 országban értékesítik olyan vezető márkanevek, mint a TENA és a Tork, valamint más erős márkák, mint a Libero, a Libresse, és a Zewa. Az Essity körülbelül 46 000 dolgozót foglalkoztat, nettó árbevétele 2020-ban megközelítőleg 122 milliárd svéd koronát (11,6 milliárd eurót) tett ki. A társaság központja a svédországi Stockholmban található, az Essity-t pedig a Nasdaq Stockholm tőzsdén jegyzik. Magyarországon a céget az Essity Hungary Kft. képviseli. (www.essity.com)

 

A Zewa-ról:

A prémium minőségű, legfejlettebb papír-ipari technológiákat alkalmazó piacvezető márka alapjait a 19. század utolsó évtizedében fektették le. A Zewa névadójának a dél-németországi ZellstoffFabrik Waldhof gyárnak a futószalagjáról kerültek le az első Zewa termékek, melyek Magyarországon 1993 óta vásárolhatók meg. Azóta a Zewa márkanév fogalom lett, és piacvezetővé vált a toalettpapírok és papír zsebkendők szegmenseiben (Nielsen MAT Augusztus 2020, Mo., értékben), valamint a háztartási papírtörlő és a szalvéta piacon is jelen van. A Zewa termékeit a svéd Essity (korábban SCA) cég gyártja és forgalmazza 1995 óta. További információ: www.zewa.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://persica.blog.hu/api/trackback/id/tr8516626316

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása