A tabuk ledöntésében és a menstruációs szegénység elleni küzdelemben is szerepet vállal a dm
A menstruációs higiénia világnapján, május 28-án startolt el a dm nemzetközi szintű kezdeményezése a női egészség támogatására: a kampányban a vásárlók és munkatársak testi, lelki egészsége áll a fókuszban 12 országban, több hónapon át. A drogéria külön figyelmet szentel a női ciklus szakaszainak és jellegzetességeinek, illetve különféle aktivitásokkal készülnek a téma társadalmi tabusítása ellen. A dm egy hiánypótló menstruációs kutatást is elvégzett az érintett országokban. Magyarországon a megkérdezett nők 66 %-a úgy érzi, a menstruáció kimondottan nehéz témának számít a társadalomban, így a dm az edukáció és a menstruációs szegénység terén is aktív szerepet kíván vállalni a Magyar Máltai Szeretetszolgálat és a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületének közreműködésével.
A nők és férfiak más-más szükségletekkel rendelkeznek, különbözhetnek a társadalmi körülményeik, a nemi szerepeik, eltérő testi adottságaik vannak - gondolhatunk itt a női ciklusra, vagy ahogyan egyáltalán egy nő a saját testére és a világra tekint. Ezekről ritkán beszélünk, a dm viszont éppen ezen szeretne változtatni. „Fontos számunkra, hogy az aktuális kampányaink során megmutassuk azokat a tényezőket, amelyek a női egészség kapcsán különösen lényegesek” – hangsúlyozza Kanyó Roland, a dm marketing és PR menedzsere. A nyári hónapokban a női ciklusra és annak jellemzőire fókuszál a drogéria. Tavasszal egy országokon átívelő menstruációs kutatást végzett a dm nemzetközi szinten 6000 nő megkérdezésével. Az eredmények szerint a téma még mindig inkább tabunak számít, mindenekelőtt a fiatal lányok körében, de az idősebb generáció tagjai elé is kihívásokat állít.
A menstruáció továbbra is kényes témának számít
A Spectra Kutatóintézettel közösen végzett felmérésben 2024. február és április között 6000 16 és 50 év közötti nőt kérdeztek meg 12 dm országban. A megkérdezettek 60 %-a úgy érzi a menstruáció a társadalomban nehéz témának számít (Magyarországon ez 66%), leginkább azért, mert még mindig nem beszélnek eleget a témáról, így ez az alapvetően természetes folyamat tabuvá vált. Ez a fiatal korosztály tagjaiban bizonytalanságot szülhet és erősen befolyásolja a testképüket is. Minden harmadik megkérdezett úgy érzi, hogy nem - vagy nem kellően - volt informálva az első menstruációja előtt – miközben egy nő átlagosan 2000 napon át vérzik az életében. Magyarországon 10-ből 5 nő úgy érzi, hogy a „nem beszélünk róla” hozzáállásban gyökereznek más jelenségek okai is, így a felvilágosítás hiányosságai, vagy a munkaadók és képző intézmények tudatosságának esetleges hiányai.
Panaszok és lemondások a menstruáció ideje alatt
Mindössze a nők 2 %-a jelezte, hogy a menstruációja alatt semmilyen testi vagy lelki panaszt nem tapasztalt. Mindenki más rendszeresen találkozik alhasi fájdalmakkal (72%), hangulatingadozással (58%) és fáradsággal (53 %). Hogy ezek ellen tegyenek, a megkérdezettek elsősorban gyógyszereket alkalmaznak, illetve pihenni próbálnak. Bár a szakemberek javasolják a sportot, minden 3. nő kerüli a sportot a menstruációja idején. A megkérdezettek 35 %-a a szociális kapcsolatokat is szünetelteti ilyenkor. Ez különösen a fiatal korosztályt érinti. Beszélgetést a legtöbbször az anyukájukkal és barátnőkkel kezdeményeznek a témáról, de egyre inkább megjelenik az iskola is, mint információforrás, vagyis az oktatási intézményekben a szaktudásnak fontos szerepe van a tabuk ledöntésében.
Anyagi kihívások
A hazai kutatási eredményekből körvonalazódik, hogy a megkérdezettek szerint a nyilvános terekből hiányoznak az ingyenesen elérhető menstruációs termékek, a nők 60 %-a nem találkozott még ilyen lehetőséggel. 10-ből 5 nő viszont élne a lehetőséggel, ha ingyenes termékkel találkozna a nyilvános terekben. Összességében a lehetőséget inkább pozitívan ítélik meg a megkérdezettek.
A témával kapcsolatos aktuális trendek és a környezetbarát alternatívák mellett a kutatás keretében a dm a menstruációval kapcsolatos más jellegű „terhekre” is rákérdezett. A megkérdezettek 33 %-a beszámolt arról, hogy a menstruációs termékek megvásárlása komoly anyagi terhet jelent a számára. „A menstruációs szegénység problémája még fontosabbá teszi, hogy a vállalatok felismerjék társadalmi felelősségüket, és mindent megtegyenek, hogy pozitívan befolyásolják a fejleményeket” – fűzte hozzá Kanyó Roland, a dm marketing és PR menedzsere.
Adományozással is segíti a rászoruló nőket a dm idehaza
A dm Együtt egymásért név alatt dolgozta ki hosszú távú támogatási stratégiáját, amelynek célja, hogy megtalálják azokat a társadalmunkat érintő kihívásokat, amelyek kapcsán hatékony és releváns segítséget tud nyújtani. A kutatási tapasztalatokra is alapozva a dm a női egészség kampány részeként bővíti ezirányú tevékenységét, és a tabuk ledöntésében fontos szerepet játszó edukáció támogatására is nagy hangsúlyt fektet idén Magyarországon: női ciklus és a menstruáció témájában a kiskamasz korosztály számra könnyen befogadható ismeretanyag létrehozásában segíti anyagi forrás biztosításával a Budapesti Orvostanhallgatók Egyesületét. Az edukációs anyagokat széles körben elérhetővé teszi majd az egyesület, a dm támogatásával pedig a hátrányos helyzetű kiskamaszokhoz is elviszik ezt a fajta tudást workshopok formájában. Ezzel párhuzamosan a dm országszerte hátrányos helyzetű kiskamaszokat támogat menstruációs higiéniai eszközökkel a Magyar Máltai Szeretetszolgálattal együttműködve. A karitatív szervezet a felajánlott eszközöket rászoruló, hajléktalan nőknek, és a legszegényebb településeken élő asszonyoknak, lányoknak juttatja el, akik számára a higiéniás termékek megvásárlása nehézséget jelent. „A kistelepüléseken jellemzően alig, vagy csak drágán érhetőek el ezek a termékek, az alacsony keresetű, sokgyermekes családokban sokszor hónapokig nem tudnak ilyet vásárolni, ezzel összefüggésben pedig az érintett kiskamaszok és asszonyok napokra kimaradnak az iskolából, vagy a munkahelyükről” – mutatott rá Romhányi Tamás, a Máltai Szeretetszolgálat kommunikációs vezetője.
A menstruációs szegénység és edukáció témáját a dm hosszú távon szeretné támogatni partnereivel együttműködésben.
A Spectra kutatás 2024 február/március hónapban készült online, nemzetközileg 12 európai dm-országban 6000 fő, míg Magyarországon 540 fő megkérdezésével.
A dm-drogerie markt-ról röviden
A dm-drogerie markt Magyarországon jelentős szereplő a drogéria kiskereskedelem piacán, polcain több mint 13.000 terméket kínál a szépségápolás és az egészségmegőrzés témakörében. Folyamatosan szem előtt tartva vásárlói változó igényeit, széles kínálatot tart fenn bio-élelmiszerekből és natúr kozmetikumokból.
A vállalatot Götz Werner, elismert drogista és Günter Lehmann üzletember alapította Németországban. Az első dm üzlet 1973-ban nyitotta meg kapuit Karlsruhe városában. A kezdeti sikerek után 1976-ban Günter Bauer osztrák üzletember bevonásával Ausztriában, Linz városában is megnyílt az első dm, ezzel nemzetközivé téve a láncolatot. A cég tulajdonosai a 90-es években elérkezettnek látták az időt, hogy további országokat is "meghódítsanak", melynek kapcsán 1993-ban vette kezdetét a dm történet Magyarországon is. A dm jelenleg 262 üzletével teljes országos lefedettséget biztosít a drogéria kiskereskedelem piacán.
Az alapítók a mai napig aktív üzletemberként segítik a cég fejlődését, több ezer ember számára lehetővé téve a "Hier bin ich Mensch, hier kauf ich ein" avagy "Itt vagyok önmagam, itt vásárolok" szlogennel történő azonosulást.
A dm elköteleződött a környezetvédelem, az egészséges életmód mellett és nagy figyelmet fordít arra, hogy a munkatársak megteremthessék a munka és a magánélet egészséges egyensúlyát. Ezt segítve lehetőség van részmunkaidőben dolgozni, a gyesen lévő kollégákat visszavárják, későbbiekben is számítanak munkájukra. Többek között ez a nézetük is hozzájárult ahhoz, hogy Magyarországon elsőként a dm nyerte el a Legjobb női munkahely címet, és a Családbarát munkahely pályázaton is elismerő oklevélben részesülhetett.