Ennyire karácsonyoznak fenntarthatóan a magyarok
2021. december 06. írta: persica

Ennyire karácsonyoznak fenntarthatóan a magyarok

A magyarok nagyrésze műfenyővel készül az ünnepekre, nem jellemző az ételpazarlás, és a húsmentes karácsonyi menüre is egyre nagyobb a nyitottság. Ám a kézzel készített, illetve másodkézből beszerzett ajándékok még kevésbé vannak előtérben, és a fenntartható csomagolásról is van még mit tanulni – derül ki az IKEA legfrissebb kutatásából, ami a magyarok karácsonyi szokásait mérte fel. 

A KARÁCSONYFA ÖRÖK KÉRDÉSE: MŰ VAGY VÁGOTT?

Az ünnepek közeledtével minden évben felmerül a téma, hogy melyik a jobb megoldás. A több éven át használható, de műanyag fenyő, vagy a kevésbé környezetbarát, de illatozó élőfenyő? A felmérés szerint a magyarok közel fele, mintegy 45,8 százaléka a műfenyő mellett dönt, míg a megkérdezettek 36 százaléka vágott fával ünnepel. A többi válaszadó földlabdás fenyőt vásárol (8,8 százalék), mely később visszaültethető a természetbe, vagy más, kreatív alternatív megoldásokhoz nyúl (3,3 százalék), mint például a könyvekből állított „fenyőfa”, vagy a falra, karácsonyfa alakjában felhelyezett izzósor. A válaszadók között vannak, de csak nagyon kevesen, akik egyáltalán nem állítanak fát (5,5 százalék).

NINCS KARÁCSONY HÚS NÉLKÜL

Gyakran az előkészületek legnagyobb fejfájást okozó része, ám mégis az együtt töltő idő egyik fénypontja a karácsonyi vacsora. A faállítási szokások mellett a kutatásból az is kiderült, hogy a magyarok továbbra is inkább tradicionálisan húsos ételeket főznek az ünnepek alatt. A megkérdezettek 27 százaléka állítja, hogy soha nem főz húsmentesen karácsonykor, 51 százalék viszont néha ugyan húsmentes fogással is készül, de nem ez a fő szempont a menü kitalálásakor. Velük ellentétben csupán a válaszadók 12,7 százaléka az, aki minden évben húsmentesen főz, és hozzájuk csatlakozik további 8,1 százalék, amennyiben vegetáriánus vagy vegán vendég érkezik hozzájuk. A húsmentes karácsony iránti nyitottság leginkább a 18-26 év közötti fiataloknál figyelhető meg a kutatás szerint.

A kutatás eredményei alapján a magyarokra nem jellemző a karácsonyi ételpazarlás, vagy az ünnepek alatt megemelkedett élelmiszer-hulladék előállítás. A válaszadók többsége, 41,7 százaléka lefagyasztja, és később elfogyasztja a karácsonyról megmaradt fogásokat, míg 36 százalék saját bevallása szerint úgy főz, hogy egyáltalán nem is hagy maradékot.

CSOMAGOLÓPAPÍR MINDENEKELŐTT

Az ajándékozás elengedhetetlen része a szeretet ünnepének. A digitális világból kissé kiszakadva, a minőségi együtt töltött idő és az élmények ajándékozása is egyre inkább fókuszba kerül, az ajándékbontás a karácsonyfa alatt továbbra is fontos része az ünnepi idillnek. Ám ez meglehetősen sok hulladéktermeléssel járhat, ha nem figyelünk oda. A válaszadók majd kétharmada (66 százalék) általában klasszikus karácsonyi csomagolópapírt használ, ami az ajándékról letépve sokszor egyből a szemetesben landol. Ugyanakkor 44,6 százaléka dönt olyan ajándéktasak vagy ajándékdoboz mellett, amit a következő évben újra használni lehet. Sőt minden tizedik ember már kifejezetten újrahasznosítható csomagolópapírt vásárol. A megkérdezettek mindössze 13 százaléka állítja, hogy inkább be sem csomagolja az ajándékokat.

De mit is szeretnénk becsomagolni? Habár ezen a fronton is van némi nyitottság, hiszen a válaszadók több mint fele (54 százalék), bevallása szerint néha készít saját kezűleg ajándékot, használt darabokban már nem szívesen gondolkodnak. 64 százalékuk soha nem szokott másodkézből ajándékozni.

Az IKEA áruházak előtti területeken, (Budaörsön és Soroksáron a parkolóban, az Örs vezér téren az áruház előtti parkban) az idei évben is megtalálható a karácsonyfavásár, a készlet erejéig. December 2-től kezdődően 6 990 Ft-ért lehet megvásárolni a fákat, melyből 3 500 Ft visszajár IKEA kártyán, melyet 2022. január 2. és 2022.március 31. között használhatnak fel az áruházakban.

Az elmúlt évek tapasztalatai szerint a karácsonyi időszakban lényegesen több online rendelés érkezik, és egészen január végéig kitart a nagyobb forgalom. Az online módon rendelők választhatnak a házhozszállítás, vagy a „Kattints és Vedd át” szolgáltatások között, ez utóbbi esetben a megrendelt terméket az áruházakban, Önkiszolgáló Csomagponton, vagy a vidéki Átvételi pontok egyikén vehetik át. Amennyiben a vásárlók azt szeretnék, hogy karácsonyra megérkezzen a termékek, érdemes legkésőbb 2021. december 14-ig leadniuk a rendelést, így az elérhető kapacitás függvényében, a munkatársak az ünnepek előtt át tudják adni szállítópartnereknek a termékeket - javasolja az áruház vezetősége.

Az IKEA áruházak 2021. december 24–26. között és 2021. december 31-én, valamint 2022. január 1-jén zárva tartanak.

A felmérést az IKEA Magyarország megbízásából az IPSOS piackutató cég készítette. Az adatfelvétel 2021. novemberében zajlott. A 800 fős válaszadói minta az aktív korú, 18–65 éves magyar alapsokaságot reprezentálja nem és kor szerint.

Az Ingka Csoportról:

Az IKEA 32 piacon folytatott kiskereskedelmi tevékenységével az Ingka Csoport a legnagyobb IKEA kiskereskedő, mely az IKEA kiskereskedelmi forgalmának 90%-át adja. Az Ingka Csoport több mint 170 000 munkatársat alkalmaz és a 2021-es pénzügyi év végén 37,4 milliárd euró IKEA kiskereskedelmi forgalomról számolt be. Stratégiai partner az IKEA üzletágának fejlesztésében és innovációjában, valamint a közös IKEA stratégiák meghatározásában. Az Ingka Csoport birtokolja és üzemelteti az IKEA értékesítési csatornákat az Inter IKEA Systems B.V.-vel kötött franchise-megállapodások értelmében. Három üzletága van: IKEA Kiskereskedelem, Ingka-beruházások és Ingka-központok. További információ: Ingka.com

Az IKEA franchise rendszeréről :

Az Inter IKEA Systems B.V. az IKEA Concept és Brand tulajdonosa és a világméretű IKEA franchise-adója, aki különböző IKEA vállalatokat is megbíz a termékpaletta fejlesztésével, a termékek beszállításával és a kommunikációs megoldások szállításával. Ma 12 különböző vállalatcsoportnak áll jogában birtokolni és működtetni az IKEA eladási csatornákat az Inter IKEA Systems B.V.-vel kötött franchise megállapodás keretében. Mindannyian osztoznak a közös küldetésben: szebb hétköznapokat teremteni az emberek többsége számára. Az IKEA alapítója Ingvar Kamprad, aki 1943-ban hozta létre cégét Älmhult-ben, Svédországban. 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://persica.blog.hu/api/trackback/id/tr10016775356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása