A húsmentes golyó, melynek klímalábnyoma csupán 4%-a a klasszikus húsgolyóénak, abból a megfontolásból született, hogy az IKEA újra előállíthassa a népszerű húsgolyót, de ezúttal hús nélkül. Komoly munka eredményeképpen – olyan összetevőkből, mint a borsófehérje, a zab, az alma és a burgonya – sikerült megalkotni a klasszikus IKEA termék fenntarthatóbb megfelelőjét, így a húsgolyó szerelmeseinek nem kell lemondaniuk a megszokott ízről és állagról.
Az IKEA élelmiszer-ágazatának még fenntarthatóbbá alakítását célzó törekvéséhez hűen ezúttal a húsgolyó, az IKEA márka ikonterméke került terítékre, és készült el a fenntarthatóbb alternatívája a rajongók számára. Az új húsmentes golyó növényi eredetű húspótló anyagokból – borsófehérjéből, zabból, burgonyából, hagymából és almából – készül, de az íze és az állaga éppen olyan, mint a húsé. A húsmentes golyó klímalábnyoma a klasszikus IKEA húsgolyóénak mindössze 4%-át teszi ki, jelentősen hozzájárulva ezzel az IKEA azon célkitűzéséhez, hogy a vállalat 2030-ra klímapozitívvá váljon.
„Az IKEA évente több mint egymilliárd húsgolyót ad el. Képzeljük el, hogy a húsgolyó rajongói közül minél többeket sikerül meggyőzni, hogy a húsmentes golyót válasszák. Ha a húsgolyóeladásnak körülbelül 20%-át sikerülne a húsmentes golyó eladására váltanunk, az mintegy 8%-os csökkenést eredményezne az IKEA élelmiszerkereskedelemre vonatkozó klímalábnyomában[1]” – nyilatkozta Sharla Halvorson, az IKEA Globális Egészségügyi és Fenntarthatósági vezetője.
Az IKEA jövőképével összhangban – hogy szebb hétköznapokat teremtsen az emberek többsége számára – a vállalat olyan fenntarthatóbb életvitelre és étkezési szokásokra igyekszik ösztönözni vásárlóit, melyek mind az emberekre, mind a bolygóra pozitív hatással vannak. A húsmentes golyó megjelenése az IKEA ételválasztékában szintén ezt a célt szolgálja. „Az IKEA élelmiszer-üzletág klímalábnyomának mérséklése érdekében csökkentenünk kell az általunk forgalmazott hagyományos húsgolyó mennyiségét. Az új, húsmentes golyóval fenntarthatóbb alternatívát kínálhatunk a hús szerelmeseinek anélkül, hogy a sokak által kedvelt IKEA húsgolyó-élmény csorbulna” – magyarázza Sharla.
Az IKEA éttermeiben a húsmentes golyót burgonyapürével, vörösáfonya-lekvárral és tejszínes mártással tálalják, éppen úgy, ahogyan a hagyományos húsgolyót, ráadásul ugyanolyan alacsony áron. A húsmentes golyót a vásárlók az áruházi Svéd Finomságok Boltjaiban fagyasztva is megvásárolhatják és otthon elkészíthetik. A húsmentes golyó egyáltalán nem tartalmaz állati eredetű összetevőt, így az IKEA ételkínálatának legújabb termékét húsgolyó-rajongók, flexitaristák, vegetáriánusok és vegánok egyaránt fogyaszthatják.
„A húsmentes golyó fejlesztési fázisában a legfontosabb célunk a hússzerű íz és textúra rekonstruálása volt, kizárólag növényi alapanyagok felhasználásával. Különféle összetevőket és módszereket próbáltunk ki és teszteltünk, és az eredménnyel nagyon elégedettek vagyunk” – mondta Sánta Krisztina, a budaörsi IKEA Áruház IKEA FOOD vezetője.
A húsmentes golyó az EU-ban 2020 augusztusától kapható; Észak-Amerikában, a Közel-Keleten és az ázsiai–csendes-óceáni térségben néhány hónappal később kerül az IKEA áruházakba.
Az Ingka Csoportról
Az Ingka Csoport (INGKA Holding B.V. és az általa irányított gazdálkodó egységek) egyike azon 11 különböző vállalatcsoportnak, amely IKEA értékesítési csatornákkal rendelkezik, ezeket az Inter IKEA Systems B.V. franchise-megállapodások alapján működteti, 160 000 munkatársat foglalkoztat, és a 2019-as pénzügyi évben 5 százalékos forgalomnövekedésről számolt be. Az INGKA Csoport három üzletággal rendelkezik: IKEA Retail, Ingka Investments és Ingka Centres.
A világ legnagyobb lakberendezési vállalata 385 IKEA áruházat működtet 30 piacon, ezek közül hármat Magyarországon. Az IKEA áruházak a 2019-as pénzügyi évben 839 millió látogatót fogadtak, közülük 6,7 millió látogató tért be a magyar áruházakba, az IKEA.com weboldalaira pedig 2,6 milliárdan látogattak el. Az Ingka Csoport az IKEA koncepciója jegyében folytatja működését, ennek megfelelően szebb hétköznapokat igyekszik teremteni az emberek többsége számára, továbbá jól megtervezett, funkcionális lakberendezési termékek széles választékát kínálja olyan alacsony áron, hogy azok minél több ember számára elérhetők legyenek.