Jelentős műanyagcsökkentési eredményeket ért el az Unilever
2020. december 08. írta: persica

Jelentős műanyagcsökkentési eredményeket ért el az Unilever

A vállalat a koronavírus-járvány negatív hatásai ellenére is kitart a termékcsomagolásaiban felhasznált plasztik mennyiségének mérséklése mellett

A koronavírus-járvány negatív hatásai ellenére kitart a termékcsomagolásokban felhasznált műanyagok mennyiségének csökkentése mellett az Unilever. A többek közt a Dove, Axe, Lipton és Knorr márkáiról ismert, Magyarországon három gyártóbázissal jelen lévő vállalat globálisan 75 ezer tonnára növelte az újrahasznosított műanyagok felhasználását az elmúlt egy évben. Ez számottevő növekedés 2019-hez képest, és immár a vállalat teljes plasztiklábnyomának több mint 10%-ának felel meg. Ezt az arányt az Unilever számításai szerint a következő 12 hónapban képesek lesznek megduplázni, így haladva a 2025-re kitűzött cél felé, miszerint legalább 25%-ra növelik az újrafeldolgozott műanyagok arányát a teljes portfólióban.

A világ vezető fogyasztási cikkeket gyártó vállalatai közül az Unilever elsők között kötelezte el magát amellett, hogy portfóliójában abszolút értelemben is csökkenti a felhasznált műanyag csomagolóanyagok mennyiségét. A vállalat a Covid-19 világjárvány negatív társadalmi és gazdasági hatásai ellenére megerősítette, hogy továbbra is tartja magát a tavaly bejelentett „Less plastic” vállalásaihoz, azaz 2025-ig megfelezi az ún. szűz, vagyis közvetlenül kőolajból készülő műanyagok mennyiségét, részben az újrafeldolgozott műanyagok használatának növelésével, részben pedig a felhasznált plasztik csomagolóanyagok mennyiségének több mint 100 ezer tonnás csökkentésével.

„Az eldobhatóság kultúrája és az eldobhatóság üzleti modelljei továbbra is meghatározzák életünket és továbbra is károkat okoznak Földünknek. A jelenlegi körülmények ellenére sem fordíthatunk hátat a műanyagszennyezésnek. Létfontosságú, hogy mi – és az iparág többi szereplője – folytassuk a megkezdett munkát, csökkentsük a felhasznált műanyag mennyiségét és amilyen gyorsan csak lehet térjünk át a körkörös gazdaságra” – mondta Alan Jope, az Unilever elnök-vezérigazgatója.

Az Unilever a „Less plastic” bejelentés óta eltelt egy év során globálisan

Mintegy 75 ezer tonnára növelte az újrafeldolgozott (PCR) műanyagok felhasználását – ez a mennyiség az Unilever plasztiklábnyomának több mint 10%-ának felel meg. A vállalat arra számít, hogy a következő 12 hónap során megduplázzák ezt az arányt, így a tervezettnél korábban elérhető a 2025-re vállalt legalább 25%-os szint.

Több innovatív megoldást vezetett be a műanyagfelhasználás abszolút értelemben vett csökkentése érdekében.

Ilyen például az újrafeldolgozott papírból készült Carte D’or jégkrémes doboz, amelynek használatával mintegy 4500 tonna műanyag felhasználása kerülhető el.

Brazíliában tavaly vezették be kísérleti jelleggel az Unilever első, otthon hígítandó mosószerét: azóta az OMO vásárlóinak 30%-a tért át a koncentrált, jóval kevesebb csomagolóanyagot igénylő változatra.

Franciaországban forgalomba hozták azokat a Signal fogkeféket, amelyek tartós, fémből készült nyéllel és cserélhető, részben PCR-ből készülő fejjel kaphatók. Ezek gyártásához a hagyományos fogkefékhez képest 95%-kal kevesebb szűz műanyagra van szükség.

A járványhelyzet ellenére folytatódnak azok a kísérletek, amelyek a flakonok bolti újratöltésének lehetőségeit vizsgálják: e hónaptól kezdve több nagy-britanniai Asda üzletben válnak elérhetővé az így megvásárolható mosószerek, testápolási termékek és teák.

Indonéziában az Unilever 18 város közösségének segített kifejleszteni azt a rendszert, amelynek keretében begyűjthetik és értékesíthetik a hulladékot. A vállalat partnerségre lépett a Google-lal is, így a Google My Business platform segítségével a fogyasztók a Google térképén tájékozódhatnak a hulladékudvarok elérhetőségéről.

Ezek a törekvések a hazai fogyasztók számára is kézzel foghatóak, hiszen

Magyarországon, a háztartásvegyipari termékeket gyártó nyírbátori üzemben is folyamatosan növelik a csomagolóanyagokban felhasznált PCR arányát, ami az idén már elérheti a 70%-ot.

Az itthon kapható Dove termékek műanyag flakonjai is 100%-ban PCR-ból készülnek.

Már Magyarországon is kapható a szuperkoncentrált CIF ecorefill utántöltő, amelynek csomagolásához 75%-kal kevesebb műanyag szükséges, a hagyományos szórófejes palackokhoz képest.

Várhatóan jövő évtől hazánkban is elérhető lesz az újrahasznosított műanyag felhasználásával készült csomagolásban érkező poharas Magnum jégkrém. Korábban nem létezett az a technológia, amellyel a csomagolóanyagként használt polipropilén úgy lett volna újrahasznosítható, hogy végül élelmiszer-csomagolásra is alkalmas legyen.

Az Unilever Magyarországon

Az Unilever a világ egyik vezető fogyasztási cikkeket gyártó és forgalmazó vállalata, amely közel 400 márka (pl. Dove, Rexona, Axe, Domestos, Cif, Coccolino, Knorr, Lipton, Magnum, Cornetto) termékeit értékesíti több mint 190 országban. A vállalatcsoport, amely 69 ország több mint 300 gyárában állít elő késztermékeket, 52 milliárd euró értékű forgalmat bonyolított le 2019-ben.

Az Unilever Magyarország Kft., amely a globális Unilever hazai leányvállalata 2019-ben 9 százalékkal 116,9 milliárd forintra növelte nettó árbevételét, ezen belül a belföldi értékesítés nettó árbevétele 7,2 százalékkal 84,5 milliárd forintra, az exportértékesítés nettó árbevétele pedig közel 15 százalékkal 32,4 milliárd forintra emelkedett. Az adózás előtti eredmény (nyereség) meghaladta a 2 milliárd forintot.

A közel 1500 munkavállalót foglalkoztató Unilever Magyarország Kft. piacvezető szerepet tölt be minden olyan kategóriában, amelyben jelen van hazánkban. A vállalatcsoport nemzetközi márkái mellett a hazai vállalat kiemelt figyelmet fordít a régi magyar márkák építésére is. Olyan közkedvelt magyar márkákat tett itthon piacvezetővé, mint a Baba kozmetikumok, a Delikát ételízesítő és a Globus dresszingek.

Az Unilever számára Magyarország Közép- és Kelet Európa kedvelt és kiemelt gyártási központja. Veszprémi (Algida) jégkrémgyárunkban még a tengerentúlra is gyártjuk a kedvelt Magnum jégkrémeket, Röszkei gyárunkban a közkedvelt Knorr levesporokat és levesalapokat, valamint a magyar fogyasztók kedvencét a Delikát ételízesítőt, míg nyírbátori háztartás-vegyipari gyárunkban folyékony mosó- és tisztítószereket, fertőtlenítőket és öblítőket gyártunk ugyancsak az európai célközönség számára. Magyarország tehát az Unilever regionális gyártási központja; bizonyos termékekkel egész Európát a magyar gyárak látják el.

Az Unilever Magyarország Kft. regionális irányító szerepet is betölt, hiszen a hazai szerepvállalás mellett a magyar, szlovén, horvát és boszniai menedzsment folyamatok központja is, s így összesen mintegy 20 millió fogyasztó ellátásáért felel.

Fenntarthatóság

Az Unilever 2010-ben egy hosszútávú fenntarthatósági tervet (Unilever Sustainable Living Plan) hirdetett, amelynek keretében vállalta, hogy 2030-ig a felére csökkenti termékeinek környezeti hatását. Fenntarthatósági programunkon belül reagáltunk napjaink legnagyobb kihívására, a műanyagok kezelésére is. Az Unilever műanyag stratégiája a alábbiakban foglalható össze:

Kevesebb műanyag, Jobb műanyag, Zéró műanyag

(Less plastic, Better plastic, Zero plastic)

Globálisan és Magyarországon is azt a vállalást tettük, hogy:

2020-ra felére csökkentjük a hulladék-kibocsátásunkat;

2020-ra 33%-kal csökkentjük a csomagolóanyag-felhasználásunkat;

2025-re több műanyagot gyűjtünk össze és dolgozunk fel mint amennyit kibocsátunk;

2025-re 50%-kal csökkentsük a termékeink csomagolása során felhasznált szűz műanyag mennyiségét;

és 2025-re a termékeink 100%-át újrahasznosítható, újrafelhasználható vagy lebomló csomagolásban értékesítjük.

Az Unilever más napi fogyasztási termékeket gyártó vállalatokhoz képest élen jár műanyag startégiájával. A helyi kormányokkal együttműködve az Unilever számos európai országban már aláírta a Plastic Pact elvevezésű vállalást, 2020. március 4-én pedig aláírta az European Plastic Pactet is.

A bejegyzés trackback címe:

https://persica.blog.hu/api/trackback/id/tr4916323138

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása